Upinion Chatbot
Real-time egangement via messaging apps
Upinion Chatbot
Real-time egangement via messaging apps
Achtergrond
Upinion is een (markt)onderzoeks platform dat door mobiele en social messaging toegang geeft tot een groter publiek dan welk ander platform dan ook. Je bereikt je doelgroep altijd en op elk moment om de juiste inzichten te krijgen.
Upinion werkt samen of wordt gebruikt door onder andere Leiden Universiteit, World Health Organization en Oxfam Novib.
Briefing
Creeër een chatbot op een chatservice om via een groot publiek het bereik en de impact van onderzoek te vergroten.
Rol
Concept en strategie, UX en UI/visual design
Waarom een Messenger chatbot?
1,3 miljard
gebruikers op Messenger
300.000 +
Chatbots op Messenger
8 miljard
berichten verzonden tussen bedrijven en gebruikers
Bron: F8 2018
Zoals de cijfers laten zien is het gebruik en de engagement van Messenger hoog. De messenger app is in de meeste gevallen geïnstalleerd op de mobiele telefoon.
En dat is waar wij ons op richten.
Het gebruiken van een chatbot via Messenger is een makkelijke manier om conversaties te hebben met de doelgroep die via Facebook Adverts naadloos gestart kunnen worden. Met 1 klik kunnen gebruikers hun antwoorden en feedback delen.
Doel van de chatbot
- Verhogen van het aantal completes van respondenten
- Verhogen retentie: follow-up van vragen in een doorlopende conversatie
Ontwikkeling
Concept
In designsprints hebben we met het team, bestaande uit de productowner, developers en devOps, de requirements vastgesteld. Omdat de chatbot werkt op Facebook Messenger is de UI voor een groot deel bepaald en heb je daarnaast bepaalde zaken niet in de hand.
Omdat we een zo compleet mogelijke chatbot willen ontwikkelen die voldoet aan onze eisen en aansluit bij de gebruikerservaring van de andere Upinion tools, moesten we op zoek naar een oplossing om alle vraagtypes te kunnen integreren.
Webviews zijn de oplossing. We gebruiken de in-app input methoden van Messenger zoveel mogelijk omdat deze bekend zijn bij de gebruiker. Voor de overige vraagtypes hebben we custom webviews gemaakt.
Wireflows
In verschillende designsprints en iteraties met low fidelity wireframes heb ik vervolgens interactieve (Invision) high fidelity wireframes gemaakt. Deze werden gebruikt door de productowner en het development team om de technische basis te ontwerpen.
Het eindproduct
32%
is het gemiddelde dat start
na klikken op de Facebook ad
87%
voltooit de conversatie
(volledige vragenlijst)
92%
van de deelnemers wil meer vragen ontvangen